تبلیغات
علوم زرین دشت - فواید غلات کامل برای تندرستی

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo

كد تغییر شكل موس



نویسنده :علی مهری
تاریخ:سه شنبه 29 فروردین 1391-08:33 ب.ظ

فواید غلات کامل برای تندرستی

هزاران سال انسانها غلات را مستقیماً از ساقه مصرف می‌کردند؛ به این معنی که آنها یک بسته کربوهیدراتی سرشار از فیبر، چربی‌های سالم، ویتامینها، مواد معدنی، آنزیمهای گیاهی، هورمونها و صدها فیتوکمیکال(phytochemical) دیگر می‌خوردند. حتی بعد از این که ما یاد گرفتیم چگونه غلات را آسیاب کنیم باز هم از تمام خواص موجود در سه لایه غلات برخوردار می‌شدیم. غلات کامل دارای یک لایه خارجی سفت فیبری هستند که از محتویات داخل دانه محافظت می‌کند. بخش داخلی بیشتر حاوی اندوسپرم نشاسته‌ای است که کار آن فراهم نمودن انرژی ذخیره برای جوانه‌ای است که در داخل اندوسپرم قرار دارد. جوانه غنی از ویتامینها، مواد معدنی و روغنهای غیر اشباع است.

هزاران سال انسانها غلات را مستقیماً از ساقه مصرف می‌کردند؛ به این معنی که آنها یک بسته کربوهیدراتی سرشار از فیبر، چربی‌های سالم، ویتامینها، مواد معدنی، آنزیمهای گیاهی، هورمونها و صدها فیتوکمیکال(phytochemical) دیگر می‌خوردند. حتی بعد از این که ما یاد گرفتیم چگونه غلات را آسیاب کنیم باز هم از تمام خواص موجود در سه لایه غلات برخوردار می‌شدیم. غلات کامل دارای یک لایه خارجی سفت فیبری هستند که از محتویات داخل دانه محافظت می‌کند. بخش داخلی بیشتر حاوی اندوسپرم نشاسته‌ای است که کار آن فراهم نمودن انرژی ذخیره برای جوانه‌ای است که در داخل اندوسپرم قرار دارد. جوانه غنی از ویتامینها، مواد معدنی و روغنهای غیر اشباع است.


غلات کامل چه کاری برای شما انجام می‌دهند

زمانی که محققان شروع به بررسی دقیقتر کربوهیدراتها و تندرستی کردند، آموختند کیفیت کربوهیدارتی که می‌خوریم حداقل به اندازه مقدار آن مهم است. اغلب مطالعات بین مصرف غلات کامل و تندرستی بیشتر رابطه‌ای را نشان دادند.

بیماریهای قلبی عروقی

مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده به طور قابل توجهی کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی پایین(LDL یا کلسترول بد)، تری گلیسرید و انسولین را کاهش می‌دهد. هر یک از این تغییرات خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. در مطالعه Nurses' Health Study توسط دانشگاه هاروارد زنهایی که روزانه 3-2 واحد فرآورده‌های غلات کامل(بیشتر نان و غلات آماده صبحانه) مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که کمتر از یک واحد در هفته می‌خوردند، در یک دوره 10 ساله 30 درصد احتمال کمتر حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماریهای قلبی را داشتند. اخیراً متا آنالیزی بر روی هفت مطالعه بزرگ نشان داد که بیماریهای قلبی عروقی(حمله قلبی، سکته مغزی، نیاز به بای پس یا باز کردن رگ مسدود شده) در کسانی که 5/2 واحد یا بیشتر غلات کامل در روز مصرف می‌کردند 21 درصد کمتر از آنهایی بود که کمتر از 2 واحد در هفته می‌خوردند.

دیابت نوع 2

در مطالعه‌ای روی بیش از 16000 زن که وضعیت تندرستی و عادات غذایی آنها به مدت 18 سال پیگیری شد، کسانی که به طور متوسط 3-2 واحد غلات کامل در روز مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که به ندرت از غلات کامل می‌خوردند، 30 درصد احتمال کمتری وجود داشت که به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. وقتی محققان نتایج این مطالعه را در کنار چند مطالعه بزرگ دیگر گذاشتند متوجه شدند که مصرف 2 واحد غلات کامل بیشتر خطر دیابت نوع 2 را 21 درصد کاهش می‌دهد.

سرطان

داده‌ها در مورد سرطان مختلفند، برخی مطالعات اثر پیشگیری‌کننده را نشان داده‌اند و برخی دیگر اثری را نشان نداده‌اند. یک مطالعه بزرگ 5 ساله روی تقریباً 500000 زن و مرد نشان داد که مصرف غلات کامل و نه فیبر غذایی، اثر پیشگیری‌کننده متوسطی در مقابل سرطان کولورکتال دارد.

 سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در غلات کامل با نرم کردن و افزایش حجم مدفوع از یبوست که یکی از مشکلات شایع و پر هزینه است، جلوگیری می‌کند. فیبر همچنین با کاهش فشار روده در پیشگیری از بیماری دیورتیکول(ایجاد کیسه‌های کوچک داخل روده بزرگ که به آسانی تحریک و ملتهب می‌شوند) نقش دارد.

طول عمر

گزارشی از مطالعه Iowa Women's Health Study بین مصرف غلات کامل و مرگ و میر کمتر ناشی از عوال غیر مرتبط با بیمارهای قلبی و سرطان، رابطه‌ای را نشان داد. در مقایسه با زنانی که به ندرت از غلات کامل استفاده می‌کردند یا اصلاً مصرف نمی‌کردند، کسانی که روزانه حداقل دو یا چند واحد می‌خوردند، 30 درصد احتمال کمتری وجود داشت که در اثر شرایط مرتبط با التهاب در یک دوره 17 ساله از دنیا بروند.

غلات کامل چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

غلات کامل هیچ ماده مغذی جادویی ندارند که با بیماری‌ها مبارزه کند و سبب ارتقای تندرستی شود بلکه کل مواد موجود در آن است که مهم می‌باشد.

سبوس و فیبر موجود در غلات کامل باعث می‌شود نشاسته سختتر توسط آنزیمهای هضمی به گلوکز تجزیه شود. فیبر محلول موجب کاهش کلسترول می‌گردد. فیبر نامحلول به حرکت مواد دفعی در دستگاه گوارش کمک می‌نماید. همچنین ممکن است فیبر ضد انعقادهای طبیعی بدن را فعال کند و از تشکیل لخته‌های کوچک خون که موجب بروز حملات قلبی و سکته مغزی می‌شوند، جلوگیری کند. مجموعه آنتی‌اکسیدانها از واکنش LDL با اکسیژن جلوگیری می‌کند. برخی محققان بر این باورند که این واکنش، مرحله اولیه و کلیدی در ایجاد شریانهای بسته شده با کلسترول است. فیتواستروژنها(استروژنهای گیاهی) موجود در غلات کامل در پیشگیری از انواع سرطان نقش دارد. همچنین ممکن است مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، سلنیم، مس و منگنز نقشی داشته باشند. امکان دارد این مواد معدنی خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهند. هزاران ماده دیگر وجود دارد که هنوز شناخته شده نشده‌اند و ممکن است بعضی یا تمام آنها نقشهای ناشناخته‌ای در تندرستی بازی کنند.                      




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


http://swelteringinter99.snack.ws
دوشنبه 23 مرداد 1396 04:30 ب.ظ
Everyone loves what you guys are usually up too.
This sort of clever work and coverage! Keep up the amazing works guys I've added you guys to my own blogroll.
sharrongatheright.wordpress.com
چهارشنبه 3 خرداد 1396 08:10 ق.ظ
I could not refrain from commenting. Well written!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 06:45 ق.ظ
Thanks for some other wonderful post. Where else may
anybody get that type of information in such an ideal way of
writing? I've a presentation next week, and I'm
at the look for such information.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 05:17 ق.ظ
Good post. I absolutely love this site. Stick with it!
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 10:26 ب.ظ
Keep this going please, great job!
BHW
جمعه 11 فروردین 1396 03:21 ب.ظ
I seriously love your website.. Very nice colors & theme.
Did you develop this amazing site yourself?
Please reply back as I'm trying to create my own blog and would love to know where you got this from or what the
theme is called. Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر